Żyj zdrowo - to proste

  • Maria Jagiełło - dietetyk

Chleb wiejski



Chleb wiejski

· Mąka razowa pszenna – 400g

· Mąka razowa żytnia – 200g

· Mąka pszenna typ 650-800 – 150g

· Woda – 400g

· Maślanka – 120g

· Drożdże – 30g

· Sól – 15-20g

· Różne ziarna (seazm, słonecznik, dynia, czarnuszka, siemię lniane) – ½ szkl


1. Ciepłą wodę wymieszaj z pokruszonymi drożdżami

2. Dodaj pozostałe składniki i dokładnie wyrób ciasto (rękoma ok. 15 min, robotem do gęstego ciasta ok. 5 min, thermomixem na interwale 3 min.)

3. Pozostaw ciasto do wyrośnięcia (powiększenie objętości o 50%)

4. Następnie znów je wymieszaj, wyłóż na posypaną mąką deskę i uformuj dowolny kształt bochenka i połóż na blasze wyłożonej pergaminem lub włóż do wąskiej długiej blachy wyłożonej pergaminem

5. Odstaw na 10-15 min do ponownego wyrośnięcia, a w tym czasie nagrzej piekarnik do 200st

6. Przed włożeniem do piekarnika na wierzchu posmaruj ciasto wodą za pomocą pędzelka

7. Wstaw chleb do nagrzanego piekarnika i piecz 60 min

8. Po wyjęciu z pieca wyjmij chleb z formy i odstaw na desce do całkowitego ostygnięcia (2-3 h)

9. Nadmiar chleba możesz zamrozić w szczelnej torebce foliowej.

Poradnia Dietetyczna Warszawa
Aleje Jerozolimskie 49
lokal 32 (klatka III, piętro 3.)

Poradnia Dietetyczna Łódź
ul. Rzgowska 170
gabinet 100 (piętro 1.)

Stworzone przez: yanooshjagiello@gmail.com