Żyj zdrowo - to proste

  • Maria Jagiełło - dietetyk

Dieta bez głodu




Dieta bez głodu

Rozmowa z Marią Jagiełło, dietetyczką z Poradni Dietetycznej Jadłospisy.pl

(Wywiad do Angory Nr 24(1461) przeprowadzony przez Andrzeja Marciniaka)


- Kto i dlaczego decyduje się najczęściej na wizytę u dietetyczki?

- Trafiają tu głównie dwie grupy pacjentów. Pierwszą stanowią młodzi ludzie, którzy chcą dbać o swój wygląd, dobre samopoczucie i zdrowie. Natomiast druga grupa to ludzie w wieku 45-50 lat, borykający się nadwagą i otyłością, czemu towarzyszą takie choroby jak nadciśnienie czy cukrzyca typu 2.

- Kiedy najczęściej interesujemy się odchudzaniem?

- Pierwsza fala zainteresowanych poradami dietetycznymi pojawia się już w styczniu, ale najwięcej pacjentów zgłasza się wraz z nastaniem ciepłych dni, a więc w okolicach kwietnia - maja. Kolejny szczyt przypada na wrzesień.

- Różne badania pokazują, że z nadwagą i otyłością zmagają się coraz młodsi.

- Rzeczywiście, jeszcze 10 lat temu miałam wrażenie, że tego typu problemy dotyczą ludzi ok. pięćdziesiątki. Dziś trafiają do mnie trzydziestolatkowie, żyjący z nadwagą lub otyłością od wielu lat. To rzutuje na ich zdrowie.

- Jakie błędy dietetyczne najczęściej popełniamy?

- Niebezpieczne jest głównie picie słodkich napojów czy soków owocowych, które zawierają ok. 20 proc. cukru. Prowadzi to do nadmiaru energii w organizmie, która natychmiast zamienia się tkankę tłuszczową. Jemy też zbyt dużo słodyczy i produktów z udziałem cukru. Szkodliwe są zwłaszcza, kupowane poza domem wyroby cukiernicze. Do ich produkcji używa się bowiem zbyt wiele cukru i kiepskie tłuszcze utwardzane, które zapychają nam żyły. Obserwuję też u wielu osób złe nawyki spożywania nadmiernej ilości potraw mącznych, np. jasnych makaronów z sosami.

- A co z owocami, którymi teraz możemy się do woli rozkoszować?

- Owoce nie szkodzą tym, którzy jedzą je średnio do pół kilograma dziennie, pod warunkiem, ze nie jemy ich wieczorami.

- Jakie warunki powinna spełniać dobra, skuteczna dieta odchudzająca?

- Przede wszystkim, nie powinna prowadzić do zbyt intensywnego spadku masy ciała w ciągu miesiąca. Średnio powinno to być ok. 4 kg. Oczywiście wszystko zależy, z jakiego pułapu zaczynamy. Niezwykle ważne jest też, że osoba będąca na diecie nie może czuć głodu.

- Czy to możliwe, skoro każdy z nas jest inny?

- Dlatego konieczne jest maksymalne personalizowanie diety. Przed jej ustaleniem muszę wiedzieć o pacjencie jak najwięcej, jaki tryb życia prowadzi, ile śpi, jaki ma charakter pracy, czy jest aktywny fizycznie, kiedy ma największy apetyt, itp. Trzeba też uwzględniać indywidualne preferencje żywieniowe. Przecież nie można komuś zalecać jedzenie ryb, skoro ich nie lubi – trzeba zaproponować jakieś substytuty.

- Trafiają do pani osoby, które korzystały z różnych diet i nie były zadowolone?

- Wiele osób ciągle szuka jakiejś wspaniałej diety, która nie wymaga większego wysiłku i zmieni ich życie na lepsze. Jednak zmiany trzeba zacząć od siebie, co, oczywiście, nie zawsze jest proste.

- Internet pełen jest takich cudownych diet. Warto z nich korzystać?

- Wszystko zależy od tego, na ile określone informacje są wiarygodne, co jednak bardzo trudno sprawdzić. Mam wrażenie, że ludzie podchodzą do diet tak jak do korzystania z kosmetyków czy słuchania muzyki. Zapominamy, że każdy z nas jest inny. Organizm wszystko nam zapamięta. Jeśli korzystamy z niemądrych diet to efektem będzie w najlepszym przypadku efekt jojo, a w najgorszym - zaburzenia funkcjonowania organizmu. Przy prawidłowej diecie odchudzającej powinniśmy spalać tylko tkankę tłuszczową. Źle zbilansowana dieta odwadnia organizm i niszczy mięśnie.

- Czy odpowiednio dobrana dieta wystarczy, by schudnąć?

- Tak, choć ważna jest też umiarkowana aktywność fizyczna, zwłaszcza typu aerobowego. Żeby mądrze żyć, trzeba też się ruszać.

- Trudniejsze jest osiągnięcie wymarzonej wagi czy jej utrzymanie?

- Zdecydowanie, to drugie. Niektóre badania pokazują, że po 5 latach od schudnięcia tylko 17 proc. badanych utrzymało szczupłą sylwetkę.

- Warto wspomagać się suplementami?

- Najsensowniej jest tak bilansować dietę w ramach różnorodności dostępnych produktów, by suplementy były zbędne. Osoby stosujące dietę 1500 kcal i mniej powinny jednak w okresie jesienno-zimowym korzystać z suplementów witaminowo-mineralnych. Pamiętajmy jednak, że nie ma żadnych cudownych środków, których przyjmowanie spowodowałoby skuteczne spalanie tłuszczu. Gdyby ktoś wynalazł taki lek, byłby chyba najbogatszym człowiekiem na świecie, a ludzie braliby kredyty hipoteczne, by kupić takie cudowne pigułki.

Poradnia Dietetyczna Warszawa
Aleje Jerozolimskie 49
lokal 32 (klatka III, piętro 3.)

Poradnia Dietetyczna Łódź
ul. Rzgowska 170
gabinet 100 (piętro 1.)

Stworzone przez: yanooshjagiello@gmail.com