Żyj zdrowo - to proste

  • Maria Jagiełło - dietetyk

Dieta o niskim indeksie glikemicznym



Dieta o niskim indeksie glikemicznym

Indeks glikemiczny (IG) jest to zdolność produktu, czy potraw do podwyższania stężenia glukozy we krwi w porównaniu z tego rodzaju wpływem równoważnych ilości glukozy lub chleba pszennego. Wartości IG dotyczą tylko produktów i potraw, które zawierają węglowodany.

Spożycie produktu o wysokim IG doprowadza do gwałtownego wzrostu stężenia glukozy we krwi wywołującego w odpowiedzi duży wyrzut insuliny (hormon odpowiedzialny za wykorzystanie glukozy przez komórki). Poziom glukozy we krwi ulega wtedy obniżeniu często nie tylko do wartości wyjściowej lecz niższych, prowadząc do tzw. reaktywnej hipoglikemii. Objawem hipoglikemii jest uczucie głodu, a chęć jego zaspokojenia jest powodem niekontrolowanego pojadania. Wysoki IG diety może zwiększać ryzyko występowania chorób dietozależnych, w tym szczególnie otyłości, cukrzycy typu 2, niedokrwiennej choroby serca oraz kamicy żółciowej.

Dieta o niskim indeksie glikemicznym (IG) opiera się na odpowiednim doborze produktów tak, aby zmiany poziomu glukozy we krwi były jak najmniejsze.

Równomierny i niewielki wzrost poziomu glukozy we krwi po spożyciu produktów o niskim IG powoduje małe wydzielanie insuliny, dłuższe odczuwanie sytości i większe zużycie rezerw tłuszczu.

Podstawą diety są produkty, których wartość IG jest mała, niższa niż 55, natomiast produkty, których IG jest większy niż 70 powinny zostać wyeliminowane z diety. Produkty o średniej wysokości indeksu glikemicznego (55-70) powinny być spożywane w ograniczonych ilościach. Niezbędne jest korzystanie z tabeli określającej indeks glikemiczny produktów i potraw. Są one szeroko dostępne na różnych stronach internetowych.

Dieta o niskim indeksie glikemicznym jest alternatywną dietą odchudzającą wolną od efektu jo-jo.

Zaleca się spożywanie w ciągu dnia 3 głównych posiłków i 2 uzupełniających. Ważne, aby rozłożyć je dość regularnie ok. co 3 godziny. Niezbędne jest też unikanie tłuszczu i produktów tłustych.

Zalety stosowania diety o niskim IG:

· Spadek masy ciała

· Dieta bazuje na produktach naturalnych małoprzetworzonych

· Poziom cukru we krwi nie ulega większym wahaniom, więc nie ma napadów głodu oraz potrzeby pojadania

· Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych

· Profilaktyka cukrzycy typu 2, niedokrwiennej choroby serca, kamicy żółciowej

· Dieta może być stosowana przez całe życie

· Zapewnia dowóz wszystkich składników pokarmowych

Wady:

· Brak

Tekst: Maria Jagiełło – dietetyk Warszawa, dietetyk Łódź

Poradnia Dietetyczna Warszawa
Aleje Jerozolimskie 49
lokal 32 (klatka III, piętro 3.)

Poradnia Dietetyczna Łódź
ul. Rzgowska 170
gabinet 100 (piętro 1.)

Stworzone przez: yanooshjagiello@gmail.com