Żyj zdrowo - to proste

  • Maria Jagiełło - dietetyk

Postanowienia na Nowy Rok




Postanowienia na Nowy Rok - nowy zdrowy styl życia


Kolejny Nowy Rok i kolejne postanowienia noworoczne. Każdy ma jakiś niedościgniony cel, który chce w końcu zrealizować. To ironia losu, że większość Polaków planuje na ogół zmianę stylu życia na bardziej zdrowy, a wciąż choroby cywilizacyjne zbierają największe żniwo w naszym kraju. Co zrobić, aby nasze postanowienia zamienić w codzienny nawyk? Myślę, że kluczem do sukcesu jest po prostu szacunek do siebie samego i poważne traktowanie potrzeb swojego organizmu. Nasze zdrowie aż w 50% zależy od stylu życia i diety. To dużo zważywszy, że geny tylko w 20% wpływają na powstawanie różnych chorób, natomiast służba zdrowia, która jest kluczowym tematem narzekań Polaków, tylko w 10% ma wpływ na stan naszego organizmu. Dobrostan fizyczny jest podstawą naszego samopoczucia i ma ogromny wpływ na życiowy optymizm, który jest najważniejszym ogniwem sprzyjającym długowieczności i byciu szczęśliwym.

Poniżej przedstawiam listę zaleceń do wdrożenia dla osób, które chcą prowadzić zdrowy styl życia. Podzieliłam je na: bardzo ważne, istotnie wpływające na samopoczucie oraz te dla wytrwałych i zaangażowanych. Każdy znajdzie coś dla siebie.


Na początek

  1. Mądrze się odżywiaj, ponieważ dieta ma wpływ na Twoje zdrowie, samopoczucie, stan emocjonalny oraz Twoją zdolność do nauki i pracy.

  2. Żyj aktywnie fizycznie - umiarkowany wysiłek fizyczny (30 minut dziennie lub 60 minut co drugi dzień), dostosowany do Twoich możliwości i upodobań, ma ogromny wpływ na kondycję fizyczną i psychiczną.

  3. Pozwalaj sobie na odpowiednią ilość snu; minimum 7 godzin, a najlepiej gdy sen stanowi 50% Twojego czasu aktywności dziennej.

  4. Pij odpowiednią ilość płynów (minimum 8-10 szklanek napojów niesłodzonych dziennie), bo tylko dobrze nawodniony organizm funkcjonuje idealnie.

  5. Bądź optymistą i często się uśmiechaj; smutek, pesymizm i zgryzota rujnują Twoje zdrowie.

Zasada 6 U prof. Bergera


U – urozmaicenie: spożywajmy jak najwięcej różnych produktów, dzięki temu dieta dostarczy wszystkich niezbędnych składników odżywczych!

U - umiarkowanie: nie przejadajmy się, dbajmy aby nie doprowadzić do nadwagi lub otyłości, zapobiegniemy dzięki temu przedwczesnemu pojawieniu się wielu chorób!

U - uregulowanie: jedzmy posiłki o stałych porach!

U - unikanie (lub ograniczanie) niektórych produktów: soli, cukru, alkoholu, używek, wyrobów o dużej kaloryczności i jednocześnie o małej wartości odżywczej!

U - uprawianie ćwiczeń fizycznych: umiarkowany wysiłek fizyczny (30 min. dziennie), dostosowany do naszych możliwości, poprawi stan zdrowia i samopoczucia!

U - uśmiech na co dzień: depresja i smutek rujnują zdrowie i kontakty z ludźmi, uśmiech i życzliwość zjednują nam wielu przyjaciół!


Elementarne zasady mądrej diety


  • Unikaj produktów i potraw tłustych, ponieważ sprzyjają nadwadze i otyłości.

  • Wyklucz z diety produkty zawierające tłuszcz zwierzęcy i cholesterol, ponieważ powodują otyłość i powstanie miażdżycy.

  • Ogranicz spożycie cukru, słodyczy i słodkich produktów, ponieważ są źródłem pustych kalorii, powodują otyłość, miażdżycę i cukrzycę typu 2.

  • Ogranicz solenie, ponieważ nadmiar chlorku sodu prowadzi do nadciśnienia.

  • Spożywaj co najmniej 500g warzyw i owoców dziennie, ponieważ dostarczają niezbędnych witamin i składników mineralnych, korzystnie wpływają na ciśnienie tętnicze krwi, usprawniają pracę przewodu pokarmowego, odkwaszają organizm, poprawiają odporność organizmu.

  • Wypijaj codziennie minimum 8 szklanek różnych napojów bez cukru (woda, herbaty, soki warzywne, świeżo wyciskane soki owocowe, maślanka, kefir, kawa), ponieważ niedobór płynów w organizmie = odwodnienie = złe samopoczucie, bóle i zawroty głowy, osłabienie, złe funkcjonowanie nerek, w czasie upałów powoduje przegrzanie.

  • Uprawiaj różne formy aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności przez minimum 3 godziny tygodniowo pamiętając, aby wybrany sport sprawiał Ci przyjemność, a nie był torturą. Systematyczne uprawianie sportu daje ogólne wzmocnienie, usprawnienie organizmu, ogranicza ryzyko chorób cywilizacyjnych, łagodzi stres i napięcia psychiczne, poprawia nastrój.

Teraz Ty zdecyduj, jak będzie wyglądał Twój Nowy Rok i każdy następny. Jesteś kowalem własnego losu.


Maria Jagiełło - Dietetyk Łódź, dietetyk Warszawa

Poradnia Dietetyczna Warszawa
Aleje Jerozolimskie 49
lokal 32 (klatka III, piętro 3.)

Poradnia Dietetyczna Łódź
ul. Rzgowska 170
gabinet 100 (piętro 1.)

Stworzone przez: yanooshjagiello@gmail.com