Search Results

Przepisy

Znaleziono 192 wyniki(-ów)

  • Zupa krem z selera i marchwi

    Przepis na 1 kg potrawy seler obrany - 250g marchew obrana - 250g woda - 500g oliwa - 2 łyżki rozmaryn - 1/2 łyżeczki sól - 10g warzywa pokrój drobno w garnku rozgrzej oliwę, dodaj pokrojone warzywa i podsmaż je do lekkiego zrumienienia warzywa zalej wrzącą wodą, dodaj sól i rozmaryn i gotuj pod przykryciem do miękkości na koniec zupę zmiksuj blenderem na gładką konsystencję

  • Sałatka z serkiem grani i krewetkami

    Przepis na 1 kg potrawy: · Serek granulowany – 400g · Krewetki koktajlowe – 200g · Rzodkiewki – 200g · Sałata lodowa – 1 szt · Czosnek – 4 ząbki · Oliwa – 2 łyżki · Sól, chili 1. Krewetki chwilę przesmaż na oliwie lub ugotuj na parze 2. Sałatę lodową pokrój w cienkie paski 3. Rzodkiewkę pokrój w ćwierćplastry 4. Sałatę rozsyp na półmisku 5. Kolejne składniki poukładaj na niej warstwami 6. Sałatkę polej oliwą wymieszaną z posiekanym czosnkiem, solą i chili

  • Sałatka z ciecierzycy i awokado

    Przepis na 1 kg potrawy: · Ciecierzyca z puszki – 350g · Awokado – 300g · Cebula czerwona – 50g · Papryka – 250g · Oliwa – 2 łyżki · Zielona pietruszka – 1pęczek · Sok z cytryny · Sól 1. Awokado obierz i pokrój w kostkę, skrop je sokiem z cytryny 2. Ciecierzycę odsącz z zalewy 3. Cebulę i paprykę pokrój w kostkę 4. Zieloną pietruszkę drobno pokrój 5. Wszystkie składniki sałatki wymieszaj z oliwą i przypraw solą

  • Sałatka z roszponki, pomarańczy i mango

    Przepis na 1 kg potrawy: · Roszponka – 100g · Pomarańcze wyfiletowane– 400g · Mango – 450g · Sos vinegret – 50g 1. Pomarańcze wyfiletuj lub podziel po obraniu na cząstki 2. Mango obierz i pokrój w grubą kostkę 3. Roszponkę rozsyp na półmisku, połóż na niej warstwami pomarańcze i mango 4. Sałatkę polej sosem vinegret (1 część octu winnego, 3 części oliwy + sól)

  • Smoothy ze szpinaku, malin i banana

    Przepis na 1kg koktajlu liście szpinaku - 250g maliny - 500g banan zielony obrany - 250g wszystkie składniki smoothy zmiksuj blenderem

  • Oliwa z oliwek - wartość odżywcza

    Wartość odżywcza oliwy z oliwek przedstawia się następująco: Energia – 828 kcal Tłuszcz – 92 % w tym: kwas oleinowy - 70,1 % kwasy nasycone 14,9 % kwasy wielonienasycone – 10,6 % Węglowodany – 0 Białko – 0 Gdyby oliwę z oliwek porównywać z innymi tłuszczami tylko przez pryzmat zawartości poszczególnych kwasów tłuszczowych, a zwłaszcza wielonienasyconych, to przegrywa nawet z olejem rzepakowym. Jednak fenomen zdrowotności oliwy z oliwek polega przede wszystkim na tym, że zawiera w swoim składzie polifenole, które są bezcenne dla naszego zdrowia. Zapobiegają one powstawaniu wolnych rodników, dzięki temu działają przeciwzapalnie. Dlatego oliwa z oliwek działa przeciwnowotworowo, przeciwmiażdżycowo, reguluje ciśnienie krwi, poziom glukozy oraz lipidów. Zawartość polifenoli w oliwach jest bardzo różna i zależy od momentu tłoczenia oliwek; im wcześniej są wyciskane kiedy są jeszcze zielone (wrzesień- listopad), tym zawartość przeciwutleniaczy jest wyższa. Z oliwek ciemnych pozyskuje się oliwę znacząco uboższą w polifenole. Stąd wysoka cena oliwy pozyskiwanej z zielonych oliwek, zwanej oliwą polifenolową. Duża zawartość jednonienasyconego kwasu oleinowego (n-9) i dość niska kwasów wielonienasyconych ma ogromne znaczenie przy wykorzystywaniu oliwy do celów kulinarnych – dzięki temu na oliwie można smażyć. Optymalna temperatura smażenia na oliwie wynosi 180 st. C, a jej punkt dymienia 210 st. C. Oliwa jest tłuszczem bardzo stabilnym w wysokich temperaturach, nie utlenia się, m. in. dzięki zawartości polifenoli. Jednak oliwa z zielonych oliwek powinna być wykorzystywana przede wszystkim na surowo jako dodatek do potraw na zimno. Jej wysoka cena i silne prozdrowotne właściwości powodują, że należy ją traktować jak lekarstwo, na dodatek bardzo smaczne.

  • Włoskie sery - Top 5

    Szczególne miejsce w kuchni włoskiej zajmują sery. Te produkty Włosi wykorzystują na różne sposoby. Sery są bazą do potraw lub ważnym dodatkiem, a często również przyprawą. Wydaje się oczywiste, że sery są niezbędne przy sporządzaniu dań z makaronów i ryżu, ale również dodawane są do mięsa i ryb, warzyw i sufletów, zup i potraw mącznych, które dzięki temu zyskują niepowtarzalny smak i aromat. Najbardziej znane włoskie sery na świecie to: mozzarella, gorgonzola, mascarpone, parmezan, grana. Asortyment produkcji włoskiej jest oczywiście nieporównywalnie bogatszy. Parmezan jest powszechnie znanym na świecie serem przeznaczonym do tarcia. Jest to ser twardy o ziarnistej konsystencji, odznaczający się bardzo pikantnym ale przyjemnym smakiem i zapachem. Zaczęto go produkować około roku 1200 w mieście Parma w północnych Włoszech. Wytwarzany jest z mleka krowiego, a masę serową otrzymuje się po dodaniu podpuszczki. Na 1 kg sera przypada aż 16l mleka. Parmezan dojrzewa 18-36 miesięcy. Oczywiście najbardziej ceniony jest ten najstarszy. Używa się go do przyprawiania makaronu, ryżu, jako dodatku do zup i zapiekanek oraz sosów. Gorgonzola nazwany został od wioski pod Mediolanem, gdzie wyrabiano go już w IX wieku. Jest to ser pleśniowy o miękkiej, kremowej konsystencji, poprzerastany niebiesko-zielonymi żyłkami. Wytwarzany jest z mleka krowiego. Odznacza się łagodnym smakiem. Używany jest jako ser stołowy (deska serów), jako składnik sosów sałatkowych, sałatek i makaronów. Mozzarella to biały ser produkowany z mleka bawolego lub krowiego, przechowywany w serwatce. Stosowany, żeby dodać potrawie odpowiednią konsystencję niż smak. Mozzarella z łatwością wchłania smak i zapach składników sąsiadujących wzmacniając efekt organoleptyczny. Ser ten znalazł zastosowanie jako składnik sałatek, jest wykorzystywany do zapiekania oraz jako składnik pizzy. Mascarpone wykorzystywany jest w produkcji deserów, ciast, makaronu i jako dodatek do pikantnych potraw. Określany jest czasami jako twaróg, ale wytwarza się go w sposób podobny do jogurtu. Surowcem do produkcji jest śmietanka, do której dodaje się odpowiednie kultury bakterii. Ma on bardzo aksamitną, kremowa konsystencję i słodkawy smak. Jest bardzo tłustym serem; w zależności od producenta może zawierać 40-80% tłuszczu. Jest głównym składnikiem tiramisu – popularnego włoskiego deseru. Ricotta jest miękkim serem produkowanym z mleka i serwatki pozostającej po serach podpuszczkowych (z mleka koziego, krowiego lub owczego). Składa się z delikatnych wilgotnych ziaren, ma zwartą konsystencję. Jest biały i trochę przypomina polski twaróg. Jest lekkostrawny, zawiera 10-20% tłuszczu. Odznacza się łagodnym i delikatnym smakiem i jest niemal bezzapachowy. Ricotta jest znakomitym składnikiem wielu potraw wytrawnych i słodkich. Szczególnie często wykorzystywana jako dodatek do różnych farszów.

  • Sałatka z bakłażana, papryki i fety

    Przepis na 1 kg potrawy bakłażan - 350g papryka - 350g feta light - 300g natka pietuszki - 1/2 pęczka oliwa - 2 łyżki zioła dalmatyńskie - 1 łyżeczka bakłażana pokrój w plastry o gr 1cm, posól z obu stron i odstaw na 30 min paprykę pokrój w grubą kostkę, natkę pietruszki pokrój drobno, ser feta pkrój w kostkę na patelni dodaj oliwę i przesmaż na niej ok 3-4 min pokrojoną paprykę razem z ziołami dalmatyńskimi, następnie przełóż ją do miski z bakłażana ręcznikiem papierowym usuń rosę z obu stron bakłażana grilluj na patelni po smażeniu papryki z każdej strony po 2 min ugrillowanego bakłażana pokrój w kostkę wszystkie składniki sałatki wymieszaj

  • Risotto warzywne z kurczakiem

    Przepis na 1 kg potrawy ryż - 100g wywar/woda - 300-400g sól - 0,5 łyżeczki pierś z kurczaka - 500g por - 100g marchew - 100g seler - 100g oliwa - 3 łyżki zielona pietruszka - 0,5 pęczka sól pora pokrój w półkrążki, seler i marchew zetrzyj na tarce z grubymi oczkami kurczaka pokrój w kostkę 1x1 cm w rondelku rozgrzej oliwę oliwę i dodaj ryż i chwilę przesmaż następnie dodaj pokrojonego kurczaka i warzywa, wymieszaj i chwilę podsmaż do rondelka zacznij dodawać wywar małymi porcjami (1 łyżka wazowa) i smaż risotto bez pokrywy w trakcie sprawdź smak, w razie potrzeby dodaj sól kiedy ryż będzie al dente, zakończ smażenie i dodaj pokrojoną pietruszkę

  • Cielęcina duszona - gulasz cielęcy

    Przepis na 1kg potrawy cielęcina łopatka - 0,5 kg marchew - 150g seler - 150g por - 150g pieczarki brunatne (portobollo) - 200g śliwki suszone/śliwki z nalewki - 50g kapary konserwowe - 1 łyżka masło - 50g wino białe wytrawne - 100g sól, tymianek, cynamon cielęcinę pokrój w kostkę 2cmx2cm marchew pokrój w plastry (vichy) seler pokrój w kwadraty (paysane) pora pokrój w półpierścienie pieczarki pokrój w ćwierćplastry w rondlu rozgrzej masło i dodaj cielęcinę, podsmaż ją na złoto cielęcinę przypraw solą, tymiankiem i cynamonem, a następnie podlej winem i duś pod przykryciem na wolnym ogniu przez 30 min po 30 min dodaj pokrojone warzywa, pieczarki, śliwki i kapary i całość duś jeszcze 30 min gulasz przypraw ostatecznie do smaku