Czy wiesz, że...

... Masła nie można wykorzystywać do smażenia, bo już w temp. 130 °C zachodzi proces jego rozkładu i powstaje m.in. akroleina – związek rakotwórczy. Czyli na maśle można smażyć tylko jajecznicę, chyba że umiesz je klarować (usuwać substancje białkowe). Klarowane masło może być wykorzystywane, jak inne tłuszcze do smażenia.

  • Repka
  • Green Way
  • Trener osobisty
  • Fundacja Miłorząb

logo express

Home Czytelnia Dieta ubogotłuszczowa - jadłospis

Dieta ubogotłuszczowa - jadłospis

Przykładowy jadłospis dekadowy diety ubogotłuszczowej z ograniczeniem cukrów prostych i cholesterolu oraz zwiększeniem zawartości wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w sezonie wiosenno-letnim.

Dzień 1

Śniadanie I                  Bawarka, angielka, pasta z dorsza i białego sera ze szczypiorkiem, pomidor.

Śniadanie II                 Koktajl z kefiru i marchwi, pieczywo chrupkie.

Obiad                          Barszcz czerwony zabielany z makaronem, sztuka mięsa w sosie własnym, kasza gryczana, buraki oprószane, morele.

Podwieczorek             Pieczone jabłko, biszkopty.

Kolacja                        Sałatka jarzynowa z olejem sojowym, chleb razowy, zielona herbata.

Dzień 2

Śniadanie I                  Płatki kukurydziane na mleku, banan.

Śniadanie II                 Pumpernikiel, rzodkiewki, jogurt.

Obiad                          Krupnik ryżowy, cielęcina duszona w pomidorach, kluski kładzione, sałata z sosem vinegret, kompot ze śliwek.

Podwieczorek             Kisiel waniliowy z przecierem malinowym.

Kolacja                        Tymbaliki z mintaja, chleb żytni, herbata z cytryną, kiwi

Dzień 3

Śniadanie I                  Jajko na miękko, bułka pszenna, kawa z mlekiem, jabłko.

Śniadanie II                 Mus z kaszy manny z porzeczkami.

Obiad                          Zupa wiśniowa z ryżem, befsztyk smażony bez tłuszczu, ziemniaki purre, brokuły gotowane, truskawki.

Podwieczorek              Tarator – chłodnik z jogurtu z dodatkiem ogórków, czosnku, koperku, orzechów włoskich.

Kolacja                        Ratatuja – warzywa duszone po francusku, grzanki opiekane bez tłuszczu, sok grejpfrutowy.

Dzień 4

Śniadanie I                  Chleb pszenno-żytni z pastą z twarogu i ze szczypiorku, bawarka, mandarynki.

Śniadanie II                 Surówka z rzodkiewek, selera naciowego i ogórka z olejem, bułka pszenna.

Obiad                          Zupa jarzynowa, pulpety drobiowe, ryż, marchew oprószana, poziomki.

Podwieczorek              Koktajl z mleka i czarnych porzeczek.

Kolacja                        Pieczona papryka faszerowana kaszą kuskus i warzywami, sok pomarańczowy.

Dzień 5

Śniadanie I                  Chleb Grahama z polędwicą, sałata, pomidor, kawa z mlekiem.

Śniadanie II                 Budyń z twarogu, kompot z truskawek.

Obiad                          Zupa pomidorowa czysta z grzankami, potrawka cielęca, gruby makaron, szpinak gotowany, agrest.

Podwieczorek              Truskawki w galarecie, biszkopty.

Kolacja                        Pierogi leniwe z cynamonem, herbata owocowa.

Dzień 6

Śniadanie I                  Płatki owsiane na mleku, awokado.

Śniadanie II                 Chleb razowy z twarożkiem i dżemem niskosłodzonym, sok brzoskwiniowy.

Obiad                          Zupa ziemniaczana, pierogi z serem, surówka z marchwi i jabłka z olejem, arbuz.

Podwieczorek              Kisiel owocowy, pieczywo chrupkie.

Kolacja                        Sałatka z kurczaka, kukurydzy i ananasa z olejem, pumpernikiel, zielona herbata.

Dzień 7

Śniadanie I                  Bułka pszenna z twarożkiem ziołowym, sok pomidorowy, jabłko.

Śniadanie II                 Chleb Grahama z pieczoną szynką i ogórkiem, herbata z cytryną.

Obiad                          Chłodnik litewski, ruskie pierogi, surówka z warzyw mieszanych, kompot wiśniowy.

Podwieczorek              Kefir z kaszą gryczaną.

Kolacja                        Knedle z truskawkami.

Dzień 8

Śniadanie I                  Omlet z groszkiem, pieczywo razowe, herbata ziołowa, maliny.

Śniadanie II                 Sałatka owocowa z ryżem.

Obiad                          Zupa ogórkowa zabielana, rolada ze szczupaka, ziemniaki puree, surówka z pora i jabłek z olejem, kompot porzeczkowy.

Podwieczorek             Sałatka grecka.

Kolacja                        Schab ze śliwką pieczony w folii, ziemniaki pieczone, sałatka z kapusty czerwonej.

Dzień 9

Śniadanie I                  Makaron na mleku, pomidory nadziewane sałatką jarzynową.

Śniadanie II                 Galaretka mleczna.

Obiad                          Flaki jarskie, rissotto z warzywami i mięsem, galaretka poziomkowa.

Podwieczorek             Kasza manna rozklejona na półgęsto z jagodami.

Kolacja                        Pstrąg z zieloną pietruszką pieczony w folii, tosty ziołowe, surówka z pomidorów i cebuli, herbata z cytryną.

Dzień 10

Śniadanie I                  Jogurt owocowy z płatkami kukurydzianymi, banan.

Śniadanie II                 Pieczywo razowe, pieczona cielęcina, papryka, sok jabłkowy.

Obiad                          Krupnik z kaszy jęczmiennej, pierogi z owocami, surówka owocowa.

Podwieczorek             Kalafior gotowany ze zrumieniona bułką skropiony olejem.

Kolacja                        Zapiekane bakłażany z białym serem i ziołami, sok z czarnej porzeczki.

Tekst:  Maria Jagiełło - dietetyk Łódź

www.jadlospisy.pl

program„Uwaga! Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. W swojej przeglądarce możesz ustawić poziom ochrony przed plikami cookies, aż do ich całkowitego blokowania. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na zamieszczanie plików cookies w komputerze użytkownika.”